Мінімізуємо ризики! У Києві відбулася конференція SAFE SIDE: Право на захист бізнесу

  • 09/10/2018

SAFE SIDEСпеціально до Дня юриста компанія ЛІГА:ЗАКОН організувала конференцію SAFE SIDE: Право на захист бізнесу, яку було присвячено комплексному розгляду основних юридичних бізнес-ризиків.

Кожний бізнес, незалежно від розміру, рано чи пізно на якомусь із етапів свого розвитку має справу з численними юридичними ризиками, що виходять не лише ззовні, а й зсередини. Передбачити й усунути їх – основне завдання внутрішніх юридичних служб і зовнішніх радників підприємств.

У межах SAFE SIDE було розглянуто найважливіші питання юридичної безпеки підприємства. Загалом конференція складалася із шести тематичних сесій. Спікерами були представники провідних юридичних компаній, а учасниками стали майже 100 представників бізнесу.

Дмитрий Онученко

Арешт рахунків – не вирок

Модератором першої сесії на тему «Основні ризики, що постають перед бізнесом сьогодні» був Дмитро Онученко, адвокат і керівник практики безпеки бізнесу в АО Juscutum. Свою доповідь він присвятив головним аспектам накладання арештів на банківські рахунки компаній. Якщо сформувати карту ризиків, то всі причини арештів можна звести до трьох основних: особливості господарської діяльності підприємства, дії керівництва компанії та дії власника. Дмитро сфокусував увагу на тому, що критично важливою є налагоджена взаємодія між юрисконсультами, зовнішніми радниками (передусім адвокатами) і керівником.

«Власне арешт – це ще не вирок і на перший погляд не велика проблема. Проте він може мати колосальні наслідки для бізнесу. І ось тут постає питання взаємодії власника компанії й адвоката. У подібних випадках адвокати пропонують стратегію виходу із ситуації. Утім, на жаль, не всі юристи беруть до уваги той факт, що адвокат і власник мислять різними категоріями. Директор мислить категоріями людського ресурсу, часового й грошового. Основний же об’єкт захисту бізнес-адвокатів – бізнес, той генератор, який формує прибуток», – зазначив він.

Що зробити?

Адвокат надав практичну рекомендацію юрисконсультам: «Протягом перших двох-трьох днів ви повинні дати чіткий алгоритм дій своєму директорові, враховуючи всі ризики. І коли топ-менеджер та/або власник зорієнтований у часі, він може планувати, з якими засобами йому працювати та як будувати свою діяльність у цей період». Також, за словами Дмитра, за перші години після арешту юристам необхідно разом із власником сформувати позицію щодо контрагентів, клієнтів тощо. Якщо цього не зробити, компанія може втратити покупців або партнерів, а в найгіршому випадку – і тих, і тих.

Важливо! Якщо забезпечення безпеки бізнес-процесів продумано заздалегідь, то будь-яка слідча дія минеться для підприємства якщо не дурно, то з мінімальними втратами.

«Коли я працюю з питаннями арешту рахунків, перше, що я обов’язково вирішую, – як будувати відносини з контрагентами компанії. Потрібно пояснити їм суть арешту», – порадив адвокат Онученко.

Важливо! Перша й головна дія в разі накладення арешту – чітко пояснити всім партнерам, постачальникам і клієнтам, як нова ситуація вплине на роботу компанії з ними.

Элеонора СаловаНе нехтуйте моніторингом!

Своєю чергою адвокат, старший юрист АТ ADER HABER Елеонора Салова наголосила на важливості профілактичної роботи, спрямованої на запобігання подібним ситуаціям. Вона дала кілька порад щодо того, як зрозуміти, що майно компанії буде арештовано: «Не нехтуйте моніторингом усіляких реєстрів і використанням різних програм, завдяки яким сьогодні можна  максимально оперативно одержувати інформацію. Наприклад, якщо швидко аналізувати судові рішення, що стосуються операцій, аналогічних до тих, які здійснює компанія, і оперативно на них реагувати, можна спрогнозувати й запобігти ризикам».

Важливо! Для моніторингу й аналізу судових рішень можна користуватися системою VERDICTUM, яка пропонує аналітичні фільтри для роботи з результатами пошуку, можливість відслідковувати появу нових рішень за заданими параметрах, а також розклад судових засідань із можливістю контролю за змінами.

Закон і жодних угод

Далі Елеонора Салова торкнулася практичних аспектів зняття арештів із рахунків. «Клієнти повинні чітко розуміти позицію, у якій вони перебувають. Дуже часто, у 80 % випадків, самі лиш кримінальні провадження абсолютно нічого за собою не мають. Але власника бізнесу чи директора, якщо вони ніколи не мали справи з подібними процесами, можна дуже легко за допомогою погроз перемістити в позицію «слабкого». Для того щоб клієнт міг чітко розуміти реальність ситуації й дотримуватися своїх позицій під час слідства, потрібно повністю проаналізувати матеріали провадження. Дуже важливо зібрати всю доказову базу, яка може бути в слідства, і підготувати для захисту повноцінні контрпозиції», – розповіла адвокат.

Вона також звернула увагу присутніх, що відповідно до кримінально-процесуального законодавства слідчий чи прокурор не мають права подавати клопотання про зняття арешту. Це має право зробити лише власник майна. Тому не варто йти на сумнівні угоди, за якими сторона обвинувачення пропонує зняти арешт в обмін на якісь поступки.

Игорь ОльшевскийВибудовуємо комунікацію з in-house

Партнер АО «Збіглей та Партнери», адвокат Ігор Ольшевський у виступі акцентував на правильно вибудуваній комунікації через in-house, тобто внутрішнього юриста компанії. Фактично «внутрішній» юрист повинен стати перекладачем для свого топ-менеджменту чи власника та «зовнішнього» адвоката, допомагаючи сторонам правильно зрозуміти цілі клієнта й наслідки реалізації запропонованої радником стратегії.

Результатом якісної роботи юрисконсульта в цій ролі стане можливість максимально швидко зорієнтуватися в ситуації, оперативно вибудувати чіткий і зрозумілий алгоритм дій для зняття арешту та налагодити робочі процеси компанії в «кризовий період».

Отже, основний меседж першої сесії – «чарівної пігулки» на випадок арешту немає, а кожна справа потребує індивідуального підходу й власного алгоритму дій, помноженого на компетенції та націленість на результат. Утім, у будь-якому випадку необхідною є злагоджена робота трьох сторін: топ-менеджменту та/або власника бізнесу, внутрішньої юридичної служби й адвоката, який супроводжує компанію.

Любовь Крикун

На всіх фронтах…

Під час конференції також ішлося про обшуки й мінімізації втрат від них, трудові конфлікти на підприємстві та можливі наслідки, податкові перевірки й побудову системи податкової безпеки, захист інтелектуальної власності та корпоративні права.

«Постійні зміни в законодавстві, недобросовісна конкуренція, перевірки фіскальних органів, трудові конфлікти – усе це ризики, з якими має справу кожний бізнес, незалежно від розміру, на всіх етапах свого становлення й розвитку. І керування ризиками є для керівників найважливішим інструментом, який дає їм змогу не лише убезпечити бізнес, а й домагатися нових успіхів», – прокоментувала Любов Крикун, керівник Академії ЛІГА:ЗАКОН.

Своїми кейсами та рекомендаціями також поділилися Олександр Горобець, адвокат Juscutum, керуючий проектами практики безпеки бізнесу; Олександр Попов, керівник напряму ЮРЛІГА компанії ЛІГА:ЗАКОН; Віктор Шульга, юрист практики безпеки бізнесу Juscutum; Олександр Смирнов, податковий адвокат, керівник юридичного центру «Смирнов і Партнери»; Вікторія Мельниченко, керівник практики Agro&Food міжнародної юридичної фірми INTEGRITES; Віталій Пацюк, адвокат, партнер юридичної компанії «КПД Консалтинг»; Сергій Сільченко, партнер практики трудового та податкового права юридичної фірми ILF; Сергій Поліщук, керуючий партнер АФ «Юскутум-Аудит»; Юлія Семеній, партнер ЮФ «Астерс» у сфері інтелектуальної власності, та інші.